“Ondernemer is een eretitel”

Magazines | Utrecht Business Nr 3 - 2016

Le Credit Sportif tiende participatie MBO & Groei Fonds

"Ondernemer is een eretitel"

Met een innovatief betaalsysteem voor sportverenigingen vond Le Credit Sportif een gat in de markt. Nog geen tien jaar na de start werken er dertig mensen bij het Utrechtse bedrijf. Huisbankier is Rabobank Utrecht. Door een participatie van het MBO & Groei Fonds kan Le Credit Sportif haar ambities versneld realiseren.

TEKST HANS HAJÉe

FINANCIERING

Ab van Urk (MBO & Groei Fonds): "Het gaat ons om de continuïteit van een onderneming."

Cash afrekenen in sportkantines kost veel tijd. "Ook de muntjessystemen die je nog vaak ziet, zijn omslachtig, fraudegevoelig en tijdrovend," zegt Pieter Paul van Heeswijk, samen met Willem van Kralingen en Pieter de Jong eigenaar van Le Credit Sportif. "Deze betalingswijzen brengen veel kosten met zich mee en verenigingen hebben er amper grip op. Dat moest anders, vonden wij."

Innovatie

Le Credit Sportif ontwikkelde een online kassa- en betaalsysteem dat speciaal gericht is op vrijwilligers bij sportclubs. Overbodige functies zijn weggelaten zodat de kassa overzichtelijk, gebruiksvriendelijk én betaalbaar is. Naast cash en pin kunnen ook clubcards worden gebruikt. De clubcards kunnen van te voren worden opgeladen. "Daarmee kunnen consumpties snel en gemakkelijk worden afgerekend, ook voor eigen gebruik door vrijwilligers. Met onze clubcard zijn er geen transactiekosten. Ook hebben sportverenigingen realtime inzicht in de financiën." In 2008 was de innovatie rijp voor lancering. Hockeyclub HGC beet het spits af. "Aanvankelijk groeide de afzet gestaag. Al zijn de voordelen evident, het was een nieuwe oplossing die uitleg vereist. Beslissers bij amateurverenigingen zijn vaak vrijwilligers die elkaar niet dagelijks treffen. Besluitvorming duurt dus lang."

Olievlek

Het omslagpunt lag rond de honderdste klant. "Toen kwam de vaart erin. Verenigingen die het product gebruiken, zijn buitengewoon tevreden. Dat spreekt zich rond en zo ontstaat een olievlek. Clubs begonnen ons te bellen in plaats van andersom." De laatste drie jaar gaat het echt hard. "Er zijn ruim 1.300 verenigingen klant en elke maand komen er tientallen bij." Profclubs als FC Utrecht en NAC Breda hebben de voordelen eveneens ontdekt. Ook is Le Credit Sportif in toenemende mate actief op de evenementenmarkt. "Heeft een amateurclub twee terminals, in een stadion zijn dat er honderd of meer. In het laatste geval blijven die ons eigendom. Samen met de wens om de slagkracht te vergroten en versneld te groeien, leidde dit tot een aanvullende kapitaalbehoefte."

Prima partner

Vanaf de start is Rabobank Utrecht huisbankier van Le Credit Sportif. "Een prima partner die ons naar volle tevredenheid ondersteunt. Additionele financiering bij de bank bleek echter lastig; daarvoor was onvoldoende zekerheid. Daarom zijn we op zoek gegaan naar externe financiers. Er is met veel verschillende partijen gesproken. Aanbod en werkwijze van het MBO & Groei Fonds spraken verreweg het meest aan. Hun verbinding met Rabobank is een bijkomend voordeel; het verstevigt de bancaire relatie."

Talent beter maken

Het MBO & Groei Fonds is een initiatief van Paul van Logtestijn en Ab van Urk. Beide oprichters kunnen bogen op een succesvolle carrière als ondernemers, investeerders en fusie- en overnameadviseurs. Van Urk: "Het meest trots ben ik op Rembrandt. Dit bedrijf ? onderdeel van Rabobank ? hebben we samen van nul af aan uitgebouwd tot de grootste fusie- en overnamespecialist van Nederland. Talent onderkennen en nog beter maken is een passie; die kon ik bij Rembrandt volop kwijt."

Positieve interactie

Na tien jaar Rembrandt zetten Van Urk en Van Logtestijn hun gezamenlijke ervaring nu in bij het MBO & Groei Fonds. Deze investeringsmaatschappij richt zich op mkb-bedrijven met een dga aan het roer. "Ondernemer is een ere-titel. Ondernemers zorgen voor werkgelegenheid en innovatie; zij verdienen ondersteuning. Daarom investeren wij in de ontwikkeling van bedrijven met potentie." Rabobank is de grootste investeerder in het fonds dat beschikt over een vermogen van ? 25 miljoen. "Er is veel positieve interactie met lokale Rabo-bankiers. Als de bank niet in de volledige kapitaalbehoefte kan voorzien, gaan wij het gesprek over risicodragend vermogen graag aan."

Continuïteit

Het MBO & Groei Fonds heeft een helder profiel. "In commercieel onroerend goed, retail en horeca investeren wij niet. Ook financiert het fonds geen herstructurering. Onze investering is niet bedoeld om achterstanden in te lopen. Wij willen erbij zijn als het geld wordt uitgegeven om verder te groeien." Drijfveer is niet om zo snel mogelijk te cashen. "Het gaat ons om de continuïteit van een onderneming. Als wij instappen, is het einddoel altijd om de aandelen terug te verkopen aan de dga of het MBO-team. Dat gebeurt tegen vooraf vastgestelde condities. Iedereen weet dus precies waar hij aan toe is." De doorlooptijd van transacties is kort. "Paul en ik beoordelen en beslissen snel. Na de deal stellen we onze kennis en netwerk graag ter beschikking. We streven naar partnership en open communicatie, met vertrouwen als basis."

Zelfde golflengte

Le Credit Sportif is de tiende participatie van het MBO & Groei Fonds. "In dit bedrijf hangen spreuken van Stephen Covey," aldus Van Urk. "De visie van deze managementdenker is al jarenlang onze leidraad, dus we zitten op dezelfde golflengte. De drie dga's hadden tijdens de gesprekken hun zaken goed voor elkaar; ze waren constructief en professioneel. Als ondernemer zijn ze complementair en kennen hun product door en door. En de meerwaarde van dat product is overtuigend. Ik geloof erin en zou het zelf ook kunnen verkopen. Dat is een belangrijke overweging bij een participatie."

Motor

"Van begin af aan was er een klik met Ab en Paul," zegt Pieter Paul van Heeswijk van Le Credit Sportif. "Hun snelheid van handelen heeft ons positief verrast. En de constructie waarbij we de aandelen tegen vooraf bekende voorwaarden kunnen terugkopen, is echt onderscheidend." Met de investering van het MBO & Groei Fonds kan Le Credit Sportif de komende jaren nog meer tempo maken. "Naast het optimaliseren van de bedrijfsvoering willen we onze stadion- en evenemententak verder uitbouwen. Niet alleen in Nederland, ook daarbuiten. Bedrijfsrestaurants zijn eveneens een interessante markt. Bij alle ambities verliezen we de corebusiness ? amateurverenigingen ? echter niet uit het oog. Dat is en blijft de motor van dit bedrijf." n

SAMENSPEL

"Le Credit Sportif is een goed voorbeeld van onze veranderende rol," zegt Victor Kragten, senior accountmanager bij Rabobank Utrecht. "Waar de groei van bedrijven vroeger bijna als vanzelfsprekend met bancair krediet werd gefinancierd, is nu steeds vaker sprake van een samenspel. Als financieel adviseur helpen wij bij het samenstellen van de combinatie van financieringsvormen die het beste past bij de ambities van een klant. Met het MBO & Groei Fonds beschikt Rabobank over een ondernemende partner met een onderscheidende aanpak. Door hun participatie krijgt de ontwikkeling van Le Credit Sportif een forse impuls."

Foto Marnix Schmidt

Pieter Paul van Heeswijk, Willem van Kralingen en Pieter de Jong (Le Credit Sportif): Gat in de markt met innovatief betaalsysteem voor sportverenigingen.