Column Mart Rienstra

Magazines | Utrecht Business Nr 4 - 2013

Een pondje minder belazeren

Weet u wat ik leuk vind? Ondernemers vragen waarom klanten hun producten kopen. Zoals laatst, toen ik op een beurs de commercieel directeur van een bedrijf in aandrijftechniek ontmoette. Hij antwoordde: ‘Onze zwenkunits bestaan uit een draaikrans met buitenvertanding, gecombineerd met een aangebouwde, gelagerde, stalen wormas. Ze zijn leverbaar in verschillende groottes en met een verscheidenheid aan hydromotoren.’

Oké, dacht ik, misschien moet ik de vraag anders formuleren: ‘Weet u waarom klanten uw producten kopen? Waarom ze zaken met u doen?’ De man keek mij even aan en gaf toen de respons waar ik al bang voor was. ‘Wij zijn degelijk en prijsbewust en bieden lange garanties. Daarnaast is onze kwaliteit hoog, zijn we flexibel en werken transparant. Bij ons staat de klant centraal, en dat merkt hij ook.’ Zinnen die zo uit een folder overgenomen lijken te zijn en waarvan ik zeker weet dat ze een toehoorder nooit zullen boeien. Mij in ieder geval niet.

En waarom? Omdat de inhoud iets suggereert dat nauwelijks voorstelbaar is. En duizenden bedrijven zich bedienen van dit soort teksten en dus hetzelfde beweren. Lees de websites van uw klanten er maar eens op na. Overal komt u dezelfde woorden tegen: vertrouwd, eerlijk, garantie, kennis, ervaring, betaalbaar, kwaliteit, snel, persoonlijk, et cetera. Als we al deze usp’s mogen geloven, telt Nederland louter topbedrijven. Waarom is er dan een economische crisis?

U belazert uw klant. Dat is niet zo erg, want we doen het allemaal en uw klanten weten dat. Zij doen het zelf waarschijnlijk ook. Toch denk ik wel eens: moeten wij zo met elkaar omgaan? Waarom communiceren wij niet echt oprecht en vertellen ‘dat we vanmiddag nog het probleem voor de klant hebben opgelost maar dat daar wel een prijskaartje aan hangt’? Zijn we bang om eerlijk te zijn of om af te wijken? Les één in ondernemerschap luidt toch: val op! Dus waar wacht u nog op?

ADVERTEERDERSINDEX

naam pagina

2 in beweging 18

Asian Tower 24

ATS 26

Baker Tilly Berk 42

Van Benthem & Keulen 7

Dia Telecom 2

Dolmans 46

Dutch Office Fund 60

Loodgietersbedrijf Van Gelder 14

Google bijlage

Health City 28

Hermans & Schuttevaer 14

IJsselstreeek Zakelijk   26

ING 27

Fotostudio Hans Kokx 46

Van den Pol 26, 34

Practicum 24

Rabobank Utrecht 11, 16

UWV 21

Aannemersbedrijf Versteeg 14

Woudschoten 59

———————

Utrecht Business 5 verschijnt

1 november. In deze uitgave onder meer een focus op bedrijfshuisvesting, facility management en duurzaamheid. Ook in Utrecht Business 5: aandacht voor flexibele arbeid.

Voor meer informatie

www.utrechtbusiness.nl