Column

16-06-2016 16:14

Pas als iemand zijn schild laat zakken, kun je ze raken in het hart

Begin 2000 maakte ik een kort uitstapje buiten de horeca en mocht in de keuken kijken van één van ‘s lands beste event- en communicatiebureaus ‘’ The Livehouse’’. 
Bovenstaande spreuk stond daar groot geschreven op de muren van het historische pand waarin The Livehouse gevestigd was… En die spreuk staat nu al meer dan 10 jaar in mijn eigen ‘’WHY’’ gekerfd wanneer ik concepten ontwikkel. Het is voor mij het mooiste was er is; iets ontwikkelen vanaf nul en uiteindelijk met het team een unieke ervaring neerzetten voor de gast. Maar wat maakt nou een concept succesvol?

Natuurlijk heb ik niet de wijsheid in pacht en ben ik constant op zoek naar de ‘’holy grail’’ van succesvolle horecaconcepten. Maar na jaren van ontwikkelen, leren, fouten maken en successen kan ik toch wel zeggen dat er een grote waarheid zit in de uitspraak van ’t schild laten zakken. 
Ik ben er heilig van overtuigd dat gasten een bijzondere ervaring ervaren wanneer alle zintuigen onbewust geprikkeld worden en dit positieve associaties oproept. Pas dan voelt een gast zich veilig en op zijn/haar gemak en kan een goed gesprek worden gevoerd of kan er kennis worden overgedragen. Of je nu assertief bent of naar binnen gekeerd, iedere gast die ergens voor het eerst de deur binnenstapt heeft een afwachtende (lees schild omhoog) houding. Denk zelf maar eens terug aan het moment dat je ergens als één van de eerste gasten op een bijeenkomst kwam… 

’'Het schild omhoog hebben’’ kunnen we door het intreden van de mobiele telefoons nu letterlijk vertalen, want iedereen heeft alleen nog maar oog voor zijn of haar gekleurde scherm. Juist hier ligt een kans voor onze beroepsgroep waarin gasten centraal staan.
Het is aan ons om er alles aan doen dat het schild/de telefoon zakt en een gast zich openstelt voor andere zaken. Wij doen dit door constant door te ontwikkelen op vlakken als geluid (soundperfume zie eerdere blog), kleuren, geuren, service en sinds kort ook de inrichting. We leggen heel bewust niet op wat een gast moetzien, maar laten het aan eigen verbeelding over wat de gast wilt zien. Abracadabra? Ik kan het me voorstellen, want ik heb pas zelf sinds een jaar het licht gezien; connecting the dots of zoiets. Ooit ga ik er een boek over schrijven..

TIPS 

- Het ontwikkelen van een concept groeit in de tijd, heb geduld.
- Betrek jonge generaties bij de ontwikkeling van je concept.
- Wees je bewust van je eigen blinde vlek als conceptontwikkelaar.
- Onderzoek concept ontwikkelingen buiten je eigen branche.



Informatie over de auteur

Anika Schouten | | email
Uw naam
Uw email
Uw bericht
 
Muntgebouw Utrecht | bekijk uitgebreid bedrijfsprofiel
Leidseweg 90
3531 BG
Utrecht
Nederland