Nieuws

geplaatst: 11-10-2017

Werkspoorkwartier wordt circulaire broedplaats van Utrecht

Het Utrechtse college gaf groen licht voor een creatief en circulair Werkspoorkwartier. Het huidige bedrijventerrein transformeert de komende vier jaar tot een aantrekkelijk vestigingsgebied voor maakbedrijven en creatieve startups. Het Werkspoorkwartier wordt dé circulaire broedplaats van Utrecht.

Eyecatcher in het gebied is de Werkspoorkathedraal, recent nog winnaar van de Rietveldprijs. Deze verlaten industriehaven verandert in een ontmoetingsplek met duurzame horeca. De Voorbewerkingsloods van Werkspoor wordt circulair gerenoveerd. En op een verwaarloosde groenstrook langs het spoor verrijst het circulaire Hof van Cartesius. Leden van deze coöperatie bouwen zelf hun werkplek uit gebruikte materialen. Ook zijn ruim veertig studenten van Hogeschool Utrecht, HKU en Universiteit Utrecht actief in het gebied. Zij voeren er onderzoek en projecten uit.

Het Werkspoorkwartier verenigt gebouweigenaren en -ontwikkelaars met mkb-bedrijven uit de bouw- en maaksector en Utrechtse kennisinstellingen in een ambitieus consortium. Met ruim 10.000 m2 nieuwe bedrijvigheid en meer dan tweehonderd nieuwe banen bevordert het gebied de regionale concurrentiekracht.

Nieuws

geplaatst: 10-10-2017

DHL opent nieuw warehouse op Het Klooster

Met het ontkurken van een grote champagnefles is het nieuwste distributiecentrum van DHL Supply Chain in het Nieuwegeinse bedrijvenpark Het Klooster officieel in gebruik genomen. Het warehouse omvat is 23.000 m2 en is ontwikkeld door Prologis. Met dit distributiecentrum bedient DHL klanten op het gebied van automotive en technologie, activiteiten die nu nog uitgevoerd worden aan de Rutherfordweg in Utrecht.

“Met dit state-of-the-art pand kunnen we onze klanten nóg beter bedienen en tegelijkertijd onze groeiambitie verder gestalte geven,” meldt Jan-Willem de Jong, Business Unit Director Technology & Automotive van DHL Supply Benelux. “Op deze site in Nieuwegein kunnen we meegroeien met klanten, nieuwe klanten laten starten en vernieuwende oplossingen inzetten.”

Wethouder Johan Gadella van Economische Zaken is blij met de nieuwe bewoner van Het Klooster "We zijn inmiddels de snelst groeiende logistieke (e-commerce)regio en hotspot nummer 1 voor nationale distributie. Onze Nieuwegeinse economie scoort heel hoog in de Elsevier top-50. Als gemeente zijn we hier trots op. Bovendien verheugt het ons dat opnieuw een A-merk op bedrijvenpark Het Klooster landt."

Column

geplaatst: 09-10-2017

Wat we van Asterix en Obelix kunnen leren over cybersecurity

Rare jongens die Romeinen, was altijd het motto van Obelix. Maar eigenlijk waren ze zo gek nog niet. Het Romeinse leger gebruikte elke dag een nieuw wachtwoord, dat per kleitablet werd verspreid en dat soldaten moesten gebruiken om zich te identificeren bij het tegenkomen van de wacht – vandaar ook de term ‘wachtwoord’. Lees meer

Nieuws

geplaatst: 05-10-2017

Rietveldprijs voor Werkspoorkathedraal

De Werkspoorkathedraal van MONK architecten krijgt de Rietveldprijs 2017. Dit tweejaarlijkse initiatief bekroont een gerealiseerd architectonisch, stedenbouwkundig of landschappelijk project in de stad Utrecht.

De Werkspoorkathedraal in het Cartesiuskwartier is een voormalige fabriekshal die getransformeerd is tot evenementenlocatie. Dit project viert de leegte en biedt de broodnodige ademruimte in de steeds drukkere stad, aldus de jury. Zij vindt het een groots gebaar om deze ruimte aan het publiek aan te bieden. De jury prijst de vrijheid die de fabriekshal biedt en het lef van de architect om een stap terug te doen. De leegte van het gebouw is een belofte aan de stad, waar nog zoveel kan gebeuren. Die belofte gaf voor de jury de doorslag bij de toekenning van de prijs.

Op 12 november wordt de Rietveldprijs uitgereikt in de Werkspoorkathedraal. Foto Peter Cuypers

Nieuws

geplaatst: 05-10-2017

Entre Femmes viert 20-jarig jubileum

Donderdagmiddag 26 oktober viert het ondernemersnetwerk Entre Femmes haar 20-jarig bestaan in de Metaalkathedraal in Utrecht. De jubileumbijeenkomst heeft als thema LEF in rood.

Sinds de oprichting van Entre Femmes was sprake van een golfbeweging qua ledenaantal. Een aantal jaren geleden daalde het aantal leden van bijna 200 naar zo’n 40 ondernemers. Inmiddels staat de teller op 65. “We groeien weer, er is wel degelijk behoefte aan een netwerkclub waar kracht en inspiratie de boventoon voeren. Twintig jaar lang al zoeken ondernemende vrouwen elkaar op. Ook de komende twintig jaar blijven we elkaar zeker vinden,” aldus voorzitter Machteld Kooij.

Tijdens de jubileumbijeenkomst biedt Entre Femmes vrouwelijke ondernemers een gevarieerd programma met onder meer Cecile Narinx, hoofdredactrice van de Nederlandse uitgave van Harper’s Bazaar. Ook is er een high tea.

Voor leden van Entre Femmes is het lustrumfeest gratis. Introducees zijn welkom, zij betalen € 35 bij inschrijving vooraf en € 37,50 aan de kassa. Dresscode: (a touch of) red. Meer informatie en aanmelden: www.entrefemmes.nl.

Nieuws

geplaatst: 26-09-2017

Software systeem BlueDolphin brengt ICT-landschap in kaart


Het innovatieve software systeem BlueDolphin van ValueBlue, brengt geautomatiseerd de opbouw en doelmatigheid van complexe ICT- landschappen in kaart bij ondernemingen en de overheid. Bij veel organisaties is het ICT-landschap een ‘black box’, het is niet duidelijk welke applicaties er zijn, wat de kosten zijn en hoe de informatiestromen lopen. Het belang van een transparant ICT- landschap wordt groter naarmate ICT-systemen, binnen en buiten organisaties, meer met elkaar communiceren en de organisatie hier meer afhankelijk van wordt.

ValueBlue heeft de afgelopen drie jaren fors geïnvesteerd in het software systeem BlueDolphin. Om een versnelling van de groei te realiseren is een financiering benodigd. ValueBlue heeft de financiering gedeeltelijk verkregen door een succesvolle crowdfund campagne via Collin Crowdfund. De lening aanvraag van € 400.000 is binnen een uur volgeschreven door 345 investeerders.

Transparant
"ValueBlue wil ICT transparant en stuurbaar maken voor haar klanten zodat de bedrijfsvoering optimaal wordt ondersteund", vertelt Wilko Visser (zie foto), oprichter van ValueBlue. "Door slimme technologie laten we verschillende organisaties geautomatiseerd van elkaar leren. BlueDolphin is geen tool voor enkele specialisten maar een samenwerkingsplatform dat breed in de organisatie wordt gebruikt. Het is eenvoudig en laagdrempelig in gebruik. Daardoor is BlueDolphin effectiever in het behalen van de voordelen voor de klant en is het ook beter geborgd binnen de organisatie, zodat het langdurig wordt gebruikt."

Onderscheidend
BlueDolphin heeft een innovatief zelflerend kennissysteem waar vrijwel iedere klant gebruik van maakt. Het systeem bouwt hiermee branchekennis op waardoor de toegevoegde waarde nog extra wordt vergroot. BlueDolphin wordt structureel gekoppeld aan allerlei bronnen bij de klant, waardoor alle data over het IT-landschap die de klant nu al (gefragmenteerd) heeft, bij elkaar wordt gebracht en nuttige informatie oplevert. Zo verkrijgt men in zeer korte tijd een goed beeld van de opbouw van het IT-landschap.

Groei
In 2017 heeft ValueBlue nog meer effort gestoken in BlueDolphin. Het partnernetwerk is verder uitgebouwd om de vraag en uitrol van BlueDolphin in goede banen te leiden. In Nederland zijn er inmiddels goed functionerende partners, zoals Conclusion, Microsoft, Macaw, Comparex en IT Value. Er zijn ook al opstartende partners in Zwitserland en Duitsland. Daarnaast heeft ValueBlue in BlueDolphin een module uitgebracht voor ‘business process management’ (BPM). Eind 2017 introduceert ValueBlue nog een nieuwe module voor data modellering.

Nieuws

geplaatst: 25-09-2017

Wandelroute door duurzaam Stationsgebied

Op de Dag van de Duurzaamheid – dinsdag 10 oktober – organiseerde de Green Business Club Utrecht een rondwandeling met gids langs duurzame initiatieven en projecten in het Stationsgebied.

Naast veel nieuwe gebouwen en voorzieningen wordt dit gebied ook duurzamer. Er komt meer water en groen, minder asfalt, meer ruimte voor openbaar vervoer, fietsers en voetgangers en energiezuinige gebouwen. Voor de Green Business Club Utrecht aanleiding om te laten zien wat al zichtbaar maar óók onzichtbaar duurzaam is in het stationsgebied. Denk bijvoorbeeld aan het circulair paviljoen The Green House dat meedingt naar de Duurzaamheidsprijs Utrecht.

De rondwandeling kan ook individueel worden gelopen. De plattegrond is verkrijgbaar bij het Infocentrum in het Stadskantoor.

De Green Business Club Utrecht Centraal is een initiatief van twaalf bedrijven en de Gemeente Utrecht. Samen zetten zij zich in om van het Stationsgebied een plek te maken waar iedereen zich thuis voelt.

Nieuws

geplaatst: 18-09-2017

IDB Groep racet voor goede doel

Nieuwe AED’s – draagbare reanimatietoestellen - voor de Stichting Hartslag Woerden. Dat is het goede doel waar IDB Groep en 48 andere teams van lokale bedrijven voor racen tijdens het event Woerden City Karting op 30 september aanstaande. JCI Het Groene Hart, die het evenement voor de eerste keer organiseert, hoopt op veel publiek en uiteraard een hoge opbrengst.

Het parcours op industrieterrein Middelland Zuid loopt vlak langs het pand van IDB Groep, dat met team IDB4ict en team DigiOffice meedoet. De ICT-dienstverlener grijpt het kartevent aan om er een happening van te maken voor personeel en hun families. Bovendien maakt het bedrijf van de gelegenheid gebruik om nieuwe collega’s te werven. De aanwezigheid van een full size Formule 1-simulator en speciale auto’s van Autocenter Van Vliet dragen daar aan bij.

Nieuws

geplaatst: 15-09-2017

Nieuwe Website Kontakt der Kontinenten

De wereld wordt steeds kleiner. Via internet en social media zijn nieuws en informatie à la minute voorhanden en weten we wat er in andere werelddelen gebeurt. Met een nieuwe website brengt Kontakt der Kontinenten haar wereld naar u toe. Het Conferentiehotel heeft deze zomer een nieuwe, stijlvolle website gelanceerd. 


Prachtige fotografie en smaakvolle video’s illustreren de mogelijkheden voor (meerdaagse) meetings en events in het hart van de provincie Utrecht. De website is - van ontwerp tot livegang - begeleid door Social Elephant en samenwerkende partners uit Utrecht.
Bijeenkomsten kunnen niet alleen maar digitaal of in-company plaatsvinden en dan is het tijd om de wereld van Kontakt der Kontinenten te ontdekken: de twee historische gebouwen bieden genoeg ruimte terwijl er tegelijkertijd een zekere beslotenheid of intimiteit is. De erfenis van de idealistische paters die hier woonden en werkten wordt gekoesterd. De levenshouding van die paters was er een van actie én rust, hard werken én bezinning, verbondenheid én afzondering. Deze bijzondere afkomst geeft de locatie kleur en smaak en biedt een mooi tegenwicht in het huidige tijdperk van jachtigheid, oppervlakkigheid en digitalisering.
Door haar maatschappelijke betrokkenheid en idealistische grondslagen heeft Kontakt der Kontinenten een ziel. Gastvrijheid is geen kunstje en gaat vérder dan service. Achter de belangstelling voor de wereld en de warme uitstraling van gastvrijheid, zit een ideaal, namelijk dat álle mensen welkom zijn.
Neem een kijkje in het conferentiehotel mét en vóór wereldburgers: u bent van harte welkom in de wereld van Kontakt der Kontinenten.
www.kontaktderkontinenten.nl

Nieuws

geplaatst: 14-09-2017

Mkb-bedrijf levert gemiddeld 2,5 miljoen euro op

De gemiddelde verkoopprijs van een mkb-bedrijf lag het afgelopen half jaar rond de 2,5 miljoen euro. Bijna een op de vijf bedrijven werd verkocht voor meer dan 10 miljoen euro.

Dit blijkt uit de Brookz Overname Barometer, een periodiek onderzoek van het gelijknamige overnameplatform. Geraadpleegd werden 214 fusie- & overname-advieskantoren die samen meer dan 90 procent van de mkb-overnamemarkt vertegenwoordigen.

In alle sectoren stegen de verkoopprijzen in de eerste zes maanden van dit jaar licht. De waarde van bedrijven in de bouw & Installatietechniek steeg relatief gezien het meest en noteert nu bijna vier keer de brutowinst. “De bouwsector zit al enige tijd in de lift; dat heeft nu ook zijn effect op de prijzen die betaald worden voor bedrijven in die sector,” aldus Floyd Plettenberg, partner bij Brookz. “Bouwondernemingen die de crisis hebben overleefd, kiezen voor verkoop nu de waarde van hun bedrijf weer iets is gestegen.” Dat blijkt ook uit de sterke toename van het aantal transacties in deze sector; 60% meer dan in de periode hiervoor.

De vooruitzichten voor de tweede helft van 2017 zijn positief. Tachtig procent van de ondervraagde overnameadvieskantoren verwacht dat de mkb-overnamemarkt het komende half jaar stabiel zal blijven of verder aantrekt.