Artikel

geplaatst: 28-05-2015

Ledenreis 2015 VNO-NCW Midden: we gaan naar India

Na interessante én indrukwekkende ondernemersreizen naar Shanghai, Brazilië, Rusland en Dubai heeft VNO-NCW Midden er dit jaar voor gekozen een bezoek te brengen aan India. We zullen verblijven in New Dehli, de hoofdstad van India. 

Met deze reis willen wij onze leden kennis laten maken met de bedrijvigheid en het ondernemersklimaat in opkomende economieën. Internationaal ondernemen is een van de speerpunten van VNO-NCW Midden. Internationaal opereren en export worden steeds belangrijker voor veel van onze ondernemingen. VNO-NCW Midden zet er op in dat de voorwaarden en condities op dit lobbythema zo optimaal mogelijk worden ontwikkeld. Ook deze reis zien we als een bijdrage aan het bereiken van genoemd speerpunt. Met de reis naar India completeren we onze tour langs de zogenaamde BRIC-landen.

De reis gaat plaatsvinden van 31 oktober t/m 5 november 2015 en als bestemming kiezen we bewust voor India. Met de snelgroeiende economie is India een aantrekkelijke markt voor Nederlandse ondernemers. Sinds enkele jaren zien we ook veel out-sourcing van werkzaamheden naar India. Maar, naast een moderne economie is India ook een land van rijke cultuur en tradities. Uiteraard zal ook dat aspect in de ledenreis van VNO-NCW Midden veel aandacht krijgen. Het unieke van onze ledenreizen is immers de combinatie van zakelijke en culturele hoogtepunten.

Een aantal hoogtepunten van de reis:
• Zakelijk interessante bedrijfsbezoeken in verschillende sectoren.
• Bezoek aan de Nederlandse Ambassade, met een informeel ontvangst en een gesprek over de economische ontwikkelingen en over zaken doen in het algemeen in India.
• Bezoek aan de wereldberoemde hoogtepunten van Oud Dehli aan o.a. De Chandi Chowk. Tevens maken we een tocht per riksja door het oude stadsdeel.
• Bezoek aan Nieuw Dehli, inclusief bezoek aan Nehru Place, dit is het grote commerciële, financiële en zakelijke centrum van Delhi.
• Een dag excursie naar Agra, met een bezoek aan de Taj Mahal.
• Uiteraard inbegrepen: rechtstreekse vlucht vanaf Amsterdam naar New Delhi en v.v., verblijf in een goed middenklasse hotel, lunches en diners in unieke restaurants, een lokale Nederlands sprekende gids én Nederlands sprekende reisbegeleiding.

Voor het volledige programma gaat u naar www.vnoncw.rientjes-online.com. Daar treft u ook meer informatie over reissom en reisvoorwaarden, alsmede de mogelijkheid om u aan te melden voor deze unieke ledenreis.

Contact:
Marsha Krosenbrink, VNO-NCW Midden, telnr. 055-7601618

Artikel

geplaatst: 10-04-2015

Excursie Expo Milaan woensdag 3 juni 2015

Van 1 mei tot 31 oktober 2015 zal de Expo 2015 plaatsvinden in de Noord-Italiaanse stad Milaan. Een bezoek aan de Expo Milano 2015 is meer dan de moeite waard! Daarom organiseert VNO-NCW Midden, in samenwerking met Rientjes & Partners, voor leden en relaties een volledig georganisseerd eendaags bezoek aan de Expo op woensdag 3 juni aanstaande.

Het thema voor de Expo Milaan 2015 is “Voedsel voor de planeet, energie voor het leven”. Dit thema omvat technologie, innovatie, cultuur, tradities en creativiteit en hoe deze elementen zich verhouden tot eten en diëten. De Expo 2015 zal verder ook eerder geïntroduceerde thema’s behandelen in het licht van nieuwe globale scenario's, met een focus op het recht op gezond, veilig en voldoende voedsel voor alle wereldbewoners.

Op een oppervlakte van 1,1 vierkante kilometer zullen 145 landen zich presenteren. Ook Nederland zal zich met een paviljoen presenteren. Thema van het Holland-paviljoen is: “Share, develop, grow, live: It’s the Dutch way. We are eager to discuss how this works and how, together with the rest of the world we can improve our lives even further. Welcome!”

Wij nodigen u van harte uit om mee te gaan en de Expo Milano te beleven!

Programma
Ontvangst op Schiphol: 07.00 uur
Vertrek vlucht naar Milaan: 08.40 uur
Vertrek vlucht naar Schiphol: 18.45
Aankomst op Schiphol: 20.35 uur

Bekijk hier het volledige programma van de excursie.

Informatie
Voor meer informatie of aanmelden kunt u contact opnemen met Marsha Krosenbrink, telnr. 055-7601618 of ga naar de website.

Kosten
De kosten voor het bezoek aan de Expo bedragen (inclusief vlucht, toegang en maaltijden) € 395,- per persoon. De factuur zal u voor vertrek worden toegezonden. Het aantal deelnemers aan deze excursie is beperkt. Kosteloze annulering na aanmelding is mogelijk tot 1 april 2015. Na 1 april 2015 zal de volledige reissom in rekening worden gebracht.

Artikel

geplaatst: 04-03-2015

“De bouw kan nog innovatiever”

Prof. Jos Lichtenberg van de TU Eindhoven is enigszins bezorgd als het gaat om de innovatieve daadkracht van de bouwsector. "De bouw kan nog innovatiever", geeft hij aan. "De bouwsector is degelijk van aard en zal zich flexibeler moeten opstellen om de snelle ontwikkelingen in de markt bij te kunnen benen." 

Lichtenberg doelt op sterke veranderingen aan de vraagkant bij onderwerpen zoals duurzaamheid, energie en vergrijzing en integratie van wonen en zorg. "Deze ontwikkelingen vergen een behoorlijke inzet van de bouwsector. Lichtenberg vraagt zich af of de sector genoeg weerstand kan bieden aan deze snelle veranderingen. "Nu moet plotseling heel veel en snel veranderen en hierop is de bouwsector nog niet ingesteld. De innovatiedaadkracht laat te wensen over. Het is vooral de industrie die innoveert."

Waarschijnlijk vermoedt de bouwsector dat als de crisis straks is uitgewoed de markt weer terugveert naar de oude vertrouwde situatie. "Zo verliep het namelijk wel bij de vorige crises, maar nu zijn er andere zaken aan de hand waardoor de markt niet automatisch terug zal veren naar de oude situatie", meent Lichtenberg, die ook jurylid is van de Hollands Ontwerp Award 2015. Sommige bedrijven zien die veranderingen aankomen en spelen daarop in of hebben voldoende buffers opgebouwd om de crisis te kunnen overleven.

Online gebouwen bestellen
Lichtenberg ziet online bestellen van bouwsystemen of complete woningen, zoals het zelfbouwhuis dat Ikea al een aantal jaren aanbiedt, als een trendy marktontwikkeling voor nieuwbouwwoningen die zich vooral in Zweden, Duitsland en Groot-Brittannië heeft ingezet. "Logistiek gaat het online ontwerpen van een woning iets anders dan het bestellen van een boekenkast dat je uit het magazijn meeneemt en thuis in elkaar zet. Het zelfbouwhuis wordt door deskundige bouwers in elkaar gezet. Bovendien heb je ook te maken met regelgeving en goedkeuring van een bouwplan en locatie, zaken die om extra aandacht vragen voordat je een woning online wil bestellen."

Onbekend
In Nederland zijn cataloguswoningen nauwelijks bekend omdat de markt beheerst wordt door vastgoedontwikkelaars en woningcorporaties. "Neemt niet weg dat ook deze bedrijven dit principe kunnen oppakken. Ik zie vaker gebeuren dat klanten en opdrachtgevers die om een nieuw woonconcept vragen de totaaloplossing in de industrie gaan zoeken. Internet helpt daar prima bij. Klanten weten immers precies wat er te koop is en welke mogelijkheden er zijn."

Lichtenberg denkt wel dat al die middenveldpartijen die tussen deze twee uitersten van de bouwkolom in opereren, hun positie in de markt met moeite kunnen vasthouden. "Aannemers, adviseurs, tussenhandelaren zullen vooral moeten voorkomen dat ze gepasseerd worden in dit proces. Ook zij zijn vrij in het maken van keuzes. Zij kunnen bijvoorbeeld meer maatwerk leveren of concepten bedenken voor industrieel bouwen, iets wat de industrie veel lastiger voor elkaar krijgt."

Markvraag voor ogen houden
Lichtenberg merkt aan zijn studenten dat er een andere wereld ontstaat. De beste manier om te veranderen is om de marktvraag duidelijk voor ogen te houden. Sowieso is de jongere generatie bouwers ontvankelijk voor dit soort nieuwe ontwikkelingen. "De industrie ontvangt bouwtechniek studenten met open armen, zodat ze zoveel mogelijk hun ideeën kunnen injecteren bij bouwbedrijven en bouwtoeleveranciers. Ze zien zichzelf vaak ook als grote logge bedrijven. Ze merken weliswaar dat de omgeving aan het veranderen is, maar kunnen veranderingen niet makkelijk doorvoeren. Door open te staan voor kritische vragen van studenten kan de bouwindustrie aanhaken aan een veranderende omgeving van de nieuwe generatie.

Trend
"Deze trend heeft zich bij de bouwindustrie al ingezet en wordt hopelijk ook door aannemers en architecten gevolgd." Volgens Lichtenberg ontwikkelt de nieuwe generatie bouwkundigen nieuwe ideeën over slopen en demonteren van bestaande gebouwen en over de restwaarde van producten. Of het niet beter is om vooraf betere afspraken te maken over hergebruik van materialen als na 60 jaar een gebouw weer uit elkaar gehaald moet worden. Misschien moeten we daarom eerder gebruik maken van biobased producten, geproduceerd van materialen die snel groeien, bijvoorbeeld. Onderwerpen, die in het kader van duurzaamheid een interessante discussie opleveren", aldus Lichtenberg. Een tweede leven van gebouwen gefaciliteerd door flexibele technieken is natuurlijk een ultieme vorm van hergebruik. Dan hebben we het over renovatie of transitie.

Toenemende aandacht voor herbestemming en transformatie van bestaande en lege panden vraagt om innovatieve, creatieve oplossingen. Bij renovatie en transformatie ligt de focus op correcte maatvoering, ruimte voor individuele keuzes en duurzaamheid bij projecten, processen en samenwerkingsverbanden. Een pittige opgave voor de bouwsector. Vooral voor de bouwindustrie ligt een brede uitdaging om slimme en betere oplossingen te ontwikkelen voor de aanpak en onderhoud van bestaand vastgoed. 

Bron: www.bouwbeurs.nl

Artikel

geplaatst: 03-03-2015

Aangifte inkomstenbelasting voor ondernemers: de vijf grootste valkuilen

Als ondernemer bent u verplicht om belasting te betalen over de winst van uw onderneming. Ook in 2015 zijn er weer verschillende wijzigingen doorgevoerd in de aangifteinkomstenbelasting voor ondernemers. 

Het is belangrijk om hier rekening mee te houden. Het komt nog te vaak voor dat men geld laten liggen, doordat de aangifte inkomstenbelasting door ondernemers niet optimaal wordt ingediend. Onvoldoende kennis van fiscale faciliteiten en de geldende wet- en regelgeving ligt hier vaak aan ten grondslag.
 
Ruimere deadline
Marcel van Bakel, manager bij Thinq: "Eén van de wijzigingen voor de aangifte inkomstenbelasting over 2014, die vanaf 1 maart 2015 ingediend kan worden, is dat de deadline is verruimd. De aangifte hoeft niet meer voor 1 april binnen te zijn, maar mag nu tot 1 mei worden ingediend. Er is dus meer tijd voor verdieping in nieuwe wet- en regelgeving. Toch is er jaarlijks een aantal valkuilen waar veel ondernemers geen rekening mee houden bij de aangifte inkomstenbelasting. En dat is zonde, je wilt immers niet meer betalen dan nodig is, of geld laten liggen waar kansen zijn." 

Vijf valkuilen in aangifte inkomstenbelasting
"De onderstaande vijf valkuilen geven een beeld van veelvoorkomende fouten en kunnen helpen bij een betere aangifte inkomstenbelasting voor ondernemers:

1. Geen investeringsaftrek toegepast 
Ondernemers die investeren, kunnen recht hebben op investeringsaftrek. Deze aftrekpost wordt echter vaak niet toegepast of niet optimaal benut. Omdat de aftrekpost met drempels werkt, is het belangrijk om te bekijken of een investering over meerdere jaren kan worden verdeeld of juist naar voren kan worden gehaald.

2. Geen willekeurige afschrijvingen toegepast
Onder bepaalde voorwaarden is het mogelijk om willekeurig op investeringen af te schrijven, bijvoorbeeld een laptop. Willekeuring afschrijven biedt de mogelijkheid om naar eigen inzicht het tempo van afschrijving van een bedrijfsmiddel te bepalen. Door te kiezen voor een verdeling over verschillen jaren, kan belasting worden bespaard.

3. Verkeerde WOZ-waarde
Bij de aangifte inkomstenbelasting over 2014 wordt de WOZ-waarde van 2014 gebruikt en niet de beschikking die onlangs is toegestuurd, dit betreft de WOZ-waarde over het jaar 2015. In de aangifte inkomstenbelasting wordt altijd de WOZ-waarde van het jaar van aangifte gebruikt.  

4. Vergeten van zakelijk gemaakte privékosten
Veel ondernemers vergeten zakelijk gemaakte privékosten aan te geven in de aangifte inkomstenbelasting. Er kan hierbij gedacht worden aan de zakelijke kilometers die met een privéauto worden gereden, het telefoon-/internetabonnement of een werkkamer. Zakelijke kosten die privé worden gemaakt, kunnen van de winst worden afgetrokken. Er hoeft hierdoor minder belasting te worden betaald.

5. Middeling vergeten
Wisselt het inkomen over de jaren sterk? Dan is er de mogelijkheid om middeling toe te passen. Bij middeling worden de inkomens uit werk en woning van drie aaneengesloten jaren bij elkaar opgeteld. Over het gemiddelde inkomen wordt belasting berekend. Als het nieuwe belastingbedrag lager is dan het oude belastingbedrag kan er belasting worden teruggevraagd.
 
Deze vijf punten zijn slechts een aantal van de meest voorkomende valkuilen. De aangifte inkomstenbelasting is voor ondernemers een belangrijk onderdeel van de administratie en verdient voldoende aandacht. Door rekening te houden met bovenstaande punten en eventueel advies te vragen van een boekhouder, zorgt u ervoor dat u dit jaar niet te veel belasting betaalt.

Artikel

geplaatst: 27-02-2015

Vijf zaken die je moet weten over social media

LinkedIn is het meest gebruikte social media-platform onder ondernemers. Daarnaast is het zakelijk gebruik van Facebook, Twitter en Google+ het afgelopen jaar enorm toegenomen. Door het toenemende social media-gebruik komen bedrijven dichter bij elkaar en bij hun klanten te staan. 

Er is echter wel een keerzijde aan het gebruik van sociale media in het bedrijfsleven. Wanneer medewerkers social media gebruiken tijdens werktijd voor het bedrijf, is de verleiding natuurlijk ook groot dat zij dit gebruiken voor privézaken.

Ondernemers dienen bewust om te gaan met social media. Social media gebruik door medewerkers biedt bedrijven kansen, maar ook bedreigingen. Door hier zorgvuldig mee om te gaan en duidelijke beleidsrelegels op te stellen, kan veel leed bespaard blijven. GFI Software zet vijf zaken op een rij waarvan ondernemers zich bewust moeten zijn:


1. Productiviteitsverlies
Ongelimiteerde toegang tot social media biedt vele voordelen voor het bedrijfsleven. Medewerkers kunnen direct contact leggen met klanten, zien waar de concurrentie mee bezig is en zijn altijd op de hoogte van de laatste actualiteiten. Er is echter ook een keerzijde, want social media-gebruik kan veel kostbare tijd in beslag nemen. Uit een recent onderzoek, in opdracht van GFI Software, blijkt dat een op de drie medewerkers social media tijdens werktijd gebruikt. Ook voor privédoeleinden. Eén op de vijf werknemers geeft toe dat dit een negatief effect heeft op de productiviteit. MKB’ers dienen er daarom op toe te zien dat de productiviteit niet onder druk komt te staan door social media-gebruik.
 
2. Impact op werkrelatie
Zodra een collega van een andere collega ziet dat hij of zij op Facebook zit te kijken in plaats van zijn werk te doen, kan dit de moraal negatief beïnvloeden. Met een goed beleid komen bedrijven echter al een heel eind. Door bijvoorbeeld afspraken te maken over de maximale tijdsduur die medewerkers op social media mogen besteden, kan de werkrelatie worden beschermd.   
 
3. Privacy- en concurrentiegevoelige informatie 
Een medewerker stuurt een tweet uit over een geplande overname of laat zich via Facebook negatief uit over een klant. Dergelijke taferelen kunnen een onderneming ernstig schaden. Medewerkers zijn vrij om hun persoonlijke social media-accounts te gebruiken zoals zij dat willen, maar het is van belang om hen bewust te maken van de consequenties voor het bedrijf wanneer zij vertrouwelijke informatie openbaar maken.
 
4. Schade door malware
Malware is een constante bedreiging voor bedrijven. Hierbij kan gedacht worden aan met malware geïnfecteerde downloads, het delen van gecomprimeerde bestanden of links die gebruikers naar phishing sites leiden. Internet filtering-software kan hierbij ondersteuning bieden. Dergelijke software kan downloads en sites scannen, zodat malware het bedrijf niet binnen kan dringen en cruciale bedrijfsdata niet verloren gaat.
 
5. Schenden van auteursrechten
Delen is een belangrijk onderdeel van social media-gebruik. Het delen van nieuws, standpunten en meningen kunnen helpen om de bedrijfsvisie te communiceren naar de buitenwereld. Hierbij moet wel gezorgd worden dat auteursrechten niet worden geschonden. Gebeurt dit wel, dan loopt het bedrijf risico’s op boetes en schadeclaims. Duidelijke gebruiksregels zijn daarom essentieel.

Bron: Brisk Magazine

Artikel

geplaatst: 26-02-2015

Meer zakelijk succes? Manage vijf factoren van geluk!

Het managen van geluk op de werkvloer kan leiden naar meer succes. Dat zeggen de deskundigen vanHappiness Works, die woensdag de resultaten van de Nederlandse Geluk en Werk Index presenteerden. 

De uitkomst van het onderzoek wordt gebruikt als het referentiepunt voor het meten van geluk op de werkvloer. De deskundigen willen door het managen van geluk bijdragen aan zakelijke successen.

Vijf factoren die geluk bepalen
In januari 2015 is een nationale enquête gehouden onder een representatieve steekproef van de Nederlandse beroepsbevolking. Uit dit onderzoek bleek dat vijf factoren een belangrijke plek innemen bij het bepalen van de geluksbeleving. Deze zaken vormen een sleutel naar meer succes.
De deelnemers beantwoordden vragen in een viertal gebieden: Persoonlijke capaciteiten, organisatorisch systeem, functioneren op het werk en beleving van het werk. Er zijn vijf factoren die het werkgeluk uiterst positief beïnvloeden.
 
Die vijf factoren zijn:
- Mensen helpen hun beste eigenschappen te benutten
- Het creëren van voldoende uitdaging
- Het gevoel hebben zinvol werk te doen
- Het onderhouden van goede onderlinge relaties
- Eerlijke behandeling

Gelukkig volk 
Nic Marks, geluksonderzoeker en directeur van Happiness Work zegt over de uitkomsten: "Van Nederlanders is al bekend dat het een gelukkig volkje is. Met deze studie hebben we specifiek ingezoomd op het werkgeluk."
De resultaten van de studie laten zien dat geluk op de werkplek niet gemeten wordt in euro’s, maar in een gevoel van autonomie, goed aangestuurde teams en een gevoel van voldoening en respect. Deze factoren zijn zonder grote investeringen goed te beïnvloeden.
 
Geluk als fundament
Steeds meer wetenschappelijk onderzoek toont aan dat gelukkige werknemers beter presteren. Geluk op het werk is daarmee geen bijkomstigheid, maar het fundament van een optimaal presterende organisatie.

Bron: Brisk Magazine

Artikel

geplaatst: 26-02-2015

Tien eigenschappen die succesvolle mensen NIET hebben

Hoe gedragen succesvolle mensen zich niet? Welke eigenschappen zitten succes alleen maar in de weg en komt u bij getalenteerde ondernemers niet of nauwelijks tegen. Steve Tobak vanEntrepeneur.com zette er tien op een rijtje. 

1. Naïviteit
Klakkeloos iets aannemen is onverstandig. Altijd sceptisch zijn en goed doorvragen.

2. Paniek
Op stressvolle momenten is paniek het begin van het einde. Plannen verlopen nooit zoals gedacht. Blijf kalm.

3. Fanatisme
Passie en enhousiasme zijn goed, maar dit kan doorslaan in fanatisme. Tot blikvernauwing, wat leidt tot slechte beslissingen.

4. Luiheid
Ledigheid is des duivels oorkussen, luidt een oude uitdrukking, wat zoveel betekent als: met luie mensen loopt het slecht af. Succesvolle mensen zijn gefocust en volhardend.

5. Gemakszuchtigheid
Denk niet dat u er met een beetje inspanning wel bent. Volharding is wat succesvolle ondernemers van de slechte onderscheidt, wist reeds Steve Jobs.

6. Uitvallen
Wat voor emoties u ook dwars zitten -jaloezie, schaamte, inferioriteit- val anderen er niet mee lastig. U verziekt er de sfeer mee en daarmee uw eigen doelen.

7. Egocentrisme
Denk niet dat de wereld om u draait. Ondernemen draait niet om u. U onderneemt om klanten te helpen, uw medewerkers te managen.

8. In het verleden of in de toekomst leven
Natuurlijk kunt u leren van het verleden, maar mijmeren dat het vroeger allemaal beter was is zinloos. Toekomstdromen hebben is goed, maar wees u er van bewust dat uw beslissingen genomen worden en impact hebben op het heden.

9. Onverschilligheid
"Ik zie wel hoe het loopt" en "maakt niet uit" zijn geen zinnen die u van succesvolle mensen zult horen. Succesvolle mensen zijn betrokken.

10. Overgevoeligheid
Wie zich snel beledigd voelt of lange tenen heeft, komt vaak niet ver. Succesvolle mensen hebben vaak een goed gevoel voor humor en zelfspot.

Bron: Brisk Magazine

Artikel

geplaatst: 26-02-2015

Werknemer ervaart meer stress

Uit recent onderzoek van Regus, dé wereldwijde aanbieder van flexibele werkplekken, blijkt dat werknemers over de hele wereld meer stress ervaren dan 5 jaar geleden. Nederlanders ervaren de minste spanning, maar nog altijd zo’n 32% meer dan 5 jaar geleden.

In een recent onderzoek van Regus, wereldwijd uitgevoerd onder 22.000 mensen in honderd verschillende landen, geven Nederlandse kantoormedewerkers aan meer stress te ervaren dan 5 jaar geleden. Als oorzaken van werkgerelateerde druk worden onder andere genoemd; gebrek aan beweging, IT-problemen, onderbezetting, bang voor baanverlies. Als stress reducerend worden genoemd: verandering van werkomgeving (voor een betere balans in werk en vrije tijd), buitenshuis werken en flexibiliteit van de werkplek.

Nederland ervaart minste stress
Van alle onderzochte landen ervaart Nederland de minste stress. Ook de omringende landen zoals Frankrijk en Duitsland scoren onder het gemiddelde. België daarentegen zit in de top 3 van landen waar men de meeste overbelasting ervaart; meer dan 60% van de ondervraagden geeft aan meer stress te ervaren dan 5 jaar geleden.

In Nederland ervaart men aanzienlijk minder spanningen dan in België. In België is men gewend om in een regulier kantoor te werken, vaak ver van huis. Hierdoor ontstaat er dagelijks fileleed, wat stressverhogend werkt. In België maakt slechts 43% gebruik van flexibele werkplekken tegenover 53% in Nederland waar men vaker kiest voor een flexibele werkplek dichter bij huis. Naast het feit dat Nederlanders meer gebruik maken van flexibele werkplekken, is de levensstijl van Nederlanders in het algemeen meer relaxed.

Flexibele werkplekken een stressverlagende factor
"De kantoorwerker geeft aan minder stress te ervaren door gebruik te maken van flexibele werkplekken", vertelt Robbert Klaassen, commercieel directeur van Regus.’Thuiswerken is stressvoller dan men aanvankelijk dacht. Een professionele werkomgeving, voorzien van alle moderne gemakken dicht bij huis brengt meer rust en verhoogt de productiviteit. Doordat de flexibele werkplekken van Regus vaak dichter bij huis liggen, heeft de kantoormedewerker minder last van files, welke ook een grote bron van stress zijn.’

Regus biedt wereldwijd flexibele werkplekken. De 55 business centers in Nederlands hebben hoogwaardige werkplekken voorzien van alle moderne middelen zoals een goed IT en wifi netwerk.

Artikel

geplaatst: 24-02-2015

Tien tips voor ondernemers

Ruud Robeerst geeft tien algemene tips die voor iedere ondernemer - groot of klein - van toepassing zijn. De gegeven tips zijn mede gebaseerd op zijn werkverleden bij Bijzonder Beheer bij banken. 

1. Zorg voor de juiste financiering
Als een onderneming extern gefinancierd is – bijvoorbeeld door een financiële instelling – zijn er vele manieren van financieren. Zo kan de onderneming een rekening courant aanhouden bij een bank, een leaseovereenkomst bij een leasemaatschappij, een factoring oplossing bij een factoring maatschappij, een rentevast lening bij een bank, of een variabele rentelening met of zonder rente afdekking door een rentederivaat eveneens bij een bank. Keuze genoeg. Echter ziet Robeest binnen het midden tot grote MKB veel financieringsconstructies die net iets beter zouden kunnen. Een gevolg kan zijn dat deze constructies het bedrijf meer kosten dan dat nodig zou zijn. Daarnaast zijn sommige financieringsoplossingen log van aard en hierdoor is een onderneming niet in staat op flexibel op de markt te bewegen. Om zelf aan de slag te gaan met ondersteuning  helpt bedrijfs- herstructurering u hierbij.

2. Houd sales en beheer goed gescheiden

In de praktijk blijkt dat veel ondernemingen zich met name bezighouden met de voorkant van het bedrijf. Of te wel Sales. De achterkant ook wel beheer genoemd is vaak een ondergeschoven kindje. Zo ziet u vaak dat accountmanagers bij salesgerichte organisaties de beheerfunctie erbij doen. Op korte termijn is dit totaal niet schadelijk. Wel zorgt een dergelijke constructie direct voor tegengestelde belangen. Kijk daarom kritisch naar de onderverdeling. Stel dat beheer wordt uitbesteed, wat zijn de gevolgen? Bereken eens de omzetgroei door die dan verwacht wordt.  Wat is het effect hiervan op de beheerafspraken.

3. Houd periodiek uw kosten onder de loep
Een goede onderneming weet door één druk op de knop hoe zij er financieel voor staan. Bij voorkeur heeft een ondernemer de grote lijnen over het wel en wee op financieel gebied zelfs in zijn hoofd zitten. Zorg als onderneming ook dat er periodiek, bijvoorbeeld één keer per kwartaal de kosten en omzet onder de loep genomen worden. Bekijk tijdens deze momenten naar mogelijke verbeterpunten. Een mogelijkheid vooraf is om een gedetailleerde liquiditeitsprognose te maken.

4. Denk ook kostenbesparend in goede tijden
Juist in goede tijden maakt een ondernemer het verschil voor de toekomst. Door juist in goede tijden kostenbesparend te denken zorgt een ondernemer voor een goede concurrentiepositie. Door kostenbesparend aan de slag te gaan, is een ondernemer instaat reserves aan te leggen. Hierdoor kan een ondernemer in slechte tijden beter tegen een stootje. Door deze kosten besparing zal de ondernemer een beter werkkapitaal hebben. Hierdoor is de ondernemer beter instaat om te investeren. Een goed Cashmanagement en een goede inrichting door middel van Preventief Beheer, zijn hierbij goede handvatten.

5. Begroot uw omzet en geef een target aan de organisatie
Een ondernemer met visie weet waar hij of zij naar toe wil. Hierbij gaat de ondernemer zeker niet over één nacht ijs. Van te voren uitstippelen waar een onderneming naar toe dient te gaan is dan zeker wenselijk. Mochten bepaalde doelen niet zijn behaald, kan de ondernemer nog altijd bijsturen. Een goede en vooral realistische prognose maken is hierbij belangrijk. Te denken valt aan een liquiditeitsbegroting. (Red: Een liquiditeitsbegroting laat de verwachten loop van de geldmiddelen in de organisatie zien). Naast het maken van een begroting is het ook effectief om targets op team- en individueel niveau op te leggen. Hierbij is het ook raadzaam dergelijke targets achteraf te meten op resultaat. Bij een target is het voor een onderneming van belang, de targetlat niet op een onrealistische hoogte te leggen. Dit zou tenslotte erg demotiverend kunnen werken.

6. Leer financieringsratio’s kennen en meet deze periodiek
Vanuit de accountancy en bankwereld is het bijzonder normaal om bedrijven af te zetten naar branche gemiddelden. Zo is het voor een bank belangrijk om te weten hoe de verhouding is tussen eigen geld en financieringsgeld. Ook wel Solvabiliteit genoemd. Om deze solvabiliteitspositie meetbaar te maken wordt gebruik gemaakt van een solvabiliteitsratio. (bijvoorbeeld EV/VV*100 procent). Voor een ondernemer is het wenselijk te weten dat een bank en een accountant zo analyseren. Dergelijke ratio’s geven direct ook een goed beeld voor de ondernemer. Ook kan de ondernemer zichzelf nu vergelijken met branchegenoten. Door sterke veranderingen in ratio’s krijgt de ondernemer het signaal dat Bedrijfs- Herstructurering  aan de orde kan zijn.

7. Saneer tijdig
Het gezegde ‘zachte heelmeesters maken stinkende worden’ is bekend. Dit geldt vaak ook voor ondernemingen. Gaat het slecht en wordt alles op zijn beloop gelaten, kan dit ernstige gevolgen met zich meebrengen. Bijvoorbeeld een overboeking bij de bank naar Bijzonder Beheer. Zelfs een faillissement kan onontkoombaar zijn. Door tijdig Bedrijfs- Herstructurering toe te passen kan een ondernemer weer financieel gezond worden. Helaas horen hier af en toe ook minder populaire beslissingen bij.

8. Werk met een flexibele schil
De afgelopen crisis heeft deze tip onderstreept. Door niet alles vast in de organisatie in te regelen, is een ondernemer met een flexibele schil, beter instaat flexibel mee te bewegen met de markt. Bijvoorbeeld Debiteurenbeheer of andere staffuncties als HR of ICT uitbesteden, kan zeer logisch zijn. Ook kan een ondernemer naar een hybride vorm zoeken. Half uitbesteden en half inpandig houden. Hybride houden zorgt dat de kennis niet verdwijnt in de organisatie. Vooral bij hoogwaardig en specialistisch werk is dit aan te raden.

9. Analyseer de omzet per bedrijfsonderdeel
Houdt duidelijk voor ogen hoe de verschillende bedrijfsonderdelen functioneren. Maak dit ook meetbaar. Hierdoor is de focusvisie makkelijker te leggen. Vergelijk de verschillende bedrijfsonderdelen niet alleen intern. Maak juist ook de analyse met concurrenten. Het kan tenslotte zijn dat bepaalde markten sowieso meer winstgevend zijn.

10. Stel de management fee mede vast op winstverwachting
Ondernemers die financieel gezond zijn, zijn niet altijd ondernemers die een zeer succesvol product of dienst aanbieden. De ondernemers die financieel gezond zijn, zijn vaak allround goede ondernemers. Het zijn ondernemers die weten dat het hebben van een buffer noodzaak is om mogelijke toekomstige tegenvallers op te vangen. Doordat een buffer aangelegd dient te worden is het raadzaam om niet alle winst uit een bedrijf te trekken. Het kan een ondernemer erg goed helpen om daarom goed te kijken of de management fee passend is bij de winstverwachtingen. Ook hier kan Bedrijfs-Herstructurering een ondernemer hierbij helpen.

Bron: Brisk Magazine

Artikel

geplaatst: 20-02-2015

Welk CRM systeem moet ik kiezen?

Het zoeken naar welk CRM systeem het beste bij je past is een moeilijk en tijdrovend proces. Er is in Nederland een groot aantal aanbieders die eigenlijk hetzelfde aanbieden: CRM systeem. Daarom 6 systemen die geschikt zijn voor het mkb op een rijtje.

Salesforce
Veruit het meest bekende CRM systeem is die van Salesforce. Van oorsprong altijd gericht op grote ondernemingen, heeft het Amerikaanse bedrijf nu haar pijlen gericht op de mkb-markt. Salesforce is zonder twijfel één van de meest gebruiksvriendelijke pakketten die er bestaan, zo blijkt ook uit onafhankelijk onderzoek waarin gebruikers Salesforce het hoogst waarderen. Het werkt geheel vanuit de cloud en is dus niet te installeren op de eigen server. Alle data worden centraal opgeslagen in de eigen datacentra in de VS, welke toegankelijk zijn vanaf elke willekeurige locatie. Je kunt bezoeken vastleggen, actie ondernemen op leads, samenwerken aan verkoopkansen en realtime dashboards bekijken. Het systeem is eenvoudig te implementeren en je hoeft er geen pc’s of servers voor aan te schaffen. Omdat het systeem altijd op enterprise ondernemingen was gericht, is het nog wel een relatief uitgebreide oplossing, vergeleken met anderen.
 
CRM Systeem: Archie
Bij het CRM systeem van Archie blijft de data wel in eigen land op beveiligde datacentra. Ook deze software ondersteunt alle basisprocessen van relatiebeheer, sales, marketing en services. Het is aanpasbaar voor elke organisatie en makkelijk om mee te werken. Centraal staat de helicopterview op je meest actuele relatiegegevens zodat je effectieve communicatie met klanten en prospects makkelijk kunt uitvoeren. Archie werkt ook vanuit de cloud, maar biedt ook de mogelijkheid om het te runnen vanaf je eigen servers.
 
CRM systeem: Maximizer
Een CRM systeem dat al veel in ons land door het mkb wordt gebruikt is dat van Maximizer. Het is gebruiksvriendelijk, betaalbaar en flexibel. Dat laatste houdt in dat het helemaal in te richten is naar eigen smaak. Je kunt het zelf makkelijk configureren. Er hoeft geen IT’er aan te pas te komen. Maximizer biedt uitgebreid relatiebeheer, verkoop- en marketingondersteuning , remote databasesynchronisatie en integratie met Microsoft, de software met de grootste gebruikersacceptatie. Maximizer is zowel beschikbaar in de cloud, als op de eigen server.
 
Update
Een andere vooraanstaande speler voor de mkb-sector is Update, die zich onderscheidt met branchespecifieke pakketten, bijvoorbeeld voor de industrie, financiële sector en levenswetenschappen. De CRM-software van Update is webbased, mobiel en integreert ook social media. De software is makkelijk te koppelen met bestaande IT-infrastructuur en andere systemen.
 
Superoffice
Eén van Europa's leidende CRM-software leveranciers is SuperOffice. Eenvoud en bruikbaarheid is de filosofie achter dit bedrijf dat haar CRM-platforms zowel als SaaS variant of als een Inhouse oplossing aanbiedt. Dat is onder meer te zien in het design van de interface. Door de focus op het ontwerp is de software zeer gebruikersvriendelijk en eenvoudig in het gebruik. De prijzen zijn betaalbaar in de vorm van abonnementen. Alle klant contact informatie, alle gesprekken, activiteiten, vervolgactiviteiten, marketing activiteiten, openstaande verzoeken worden centraal opgeslagen.  SuperOffice CRM integreert met alle Microsoft Office toepassingen, en ondersteunt alle belangrijke technologische platformen.
 
Efficy
Een andere gebruiksvriendelijke interface is te vinden bij Efficy, dat ook prima past bij het mkb. Iedereen kan er meteen mee aan de slag door het intuïtieve dashboard. Efficy is volledig webbased en daarom altijd en overal bereikbaar. Je data worden gehost op de beveiligde servers van Efficy Nederland, waarvan dagelijks back-ups worden gemaakt. Er is geen additionele soft en -hardware nodig als je je CRM door Efficy laat hosten. Als je liever CRM op de eigen server wilt runnen is dat ook mogelijk met Efficy.